WYKORZYSTANIE WORLD CAFE DLA INNOWACYJNOŚCI

World Café jest doskonałą metodą do przeprowadzania procesów kreatywnych wśród pracowników firmy. Po pierwsze dlatego, że tworzy luźną nieformalną atmosferę, a ta bardziej sprzyja kreatywności niż tradycyjne biznesowe formy spotkań. Przede wszystkim jednak forma World Café pozwala na rozchodzenie się i krzyżowanie pomysłów pomiędzy członkami zespołu. Jedna idea może dzięki temu zyskać wiele odsłon, połączyć się z inną i dać efekt synergii.

Dlatego zachęcam, by zamiast odpraw pracowniczych, zebrań przy rzutniku czy skrzynek na pomysły, sięgnąć właśnie m.in. po World Café, gdy naszym celem jest zaczerpnięcie z pomysłowości naszych ludzi.

Kiedy stosować?

Warto włączyć pracowników w generowanie pomysłów na:

  • rozszerzanie funkcjonalności naszego produktu
  • nowe warianty produktu
  • nowe rozwiązania potrzeb naszych klientów
  • nazewnictwo naszych nowych produktów
  • kampanię reklamową lub jej pojedyncze elementy np. hasło reklamowe
  • wygląd stoiska firmowego i jego promocję w czasie targów branżowych

Kreatywność pracownicza może nie tylko dotyczyć działalności firmy na zewnątrz. Warto włączać pracowników także w aktywności, których celem jest wewnętrzne środowisko przedsiębiorstwa.

Mogą oni pomóc znaleźć pomysł na:

  • koncepcję eventu firmowego np. wyjazdu integracyjnego czy obchodów jubileuszu firmy
  • metody świętowania osobistych sukcesów członków zespołu
  • urządzenie poszczególnych wnętrz w przedsiębiorstwie
  • udrożnienie kanałów informacji wewnętrznej.

Przykładów zastosowań kreatywności pracowniczej można by mnożyć bez końca. Ograniczeniem jest tylko…nasza wyobraźnia.

Jak stosować?

Metoda World Café może być zastosowana zarówno na początku, jak i w trakcie procesu kreatywnego. Możemy sięgnąć po nią wielokrotnie w czasie prac nad tym samym zagadnieniem, za każdym razem pogłębiając na przykład omawianą tematykę.

Przypuśćmy, że przedmiotem prac jest pozyskanie pomysłów na zwiększenie atrakcyjności produktu w jego obecnej grupie docelowej. Poszczególne stoliki mogą pracować nad takimi zagadnieniami, jak: design produktu, opakowanie, indywidualizacja. Pomysły wygenerowane w ten sposób mogą stać się przedmiotem pogłębionej pracy na kolejnym spotkaniu. Jeśli zdecydujemy, że to zmiany w opakowaniu mogą być dla nas atrakcyjnym kierunkiem, poprośmy uczestników drugiego spotkania, by pracowali nad takimi zagadnieniami, jak: kształt opakowania, grafika i kolorystyka opakowania, zmiana z opakowania jednorazowego użytku na opakowanie trwałe i warte pozostawienia w domu.

O czym pamiętać?

Pamiętajmy o tym, że proces kreatywny dzieje się także pomiędzy spotkaniami. Warto uczulić członków zespołu, że znakomite pomysły i rozwiązania będą im przychodzić do głowy w czasie zwykłych zadań służbowych jak również w czasie wolnym. Poprośmy ich, by zapisywali te pomysły, a w czasie kolejnego spotkania dopisywali je do listy.

Pamiętajmy też, by wybierając poszczególne pomysły do dalszych prac, dawać uczestnikom informację zwrotną czym się kierowaliśmy. Dlaczego pewne koncepcje są nadal rozwijane, a inne zostały odrzucone (czy, może lepiej – zamrożone)? Ludzie w naturalny sposób przywiązują się do swoich idei i źle się czują, gdy ktoś dyskredytuje. Racjonalne przesłanki (jak sytuacja na rynku, możliwości firmy, spójność ze strategią itp.) pozwolą zrozumieć taką decyzję.

Przede wszystkim zaś wykorzystujmy te pomysły! Jeśli nasi pracownicy zobaczą, że ich wysiłek nie ma ciągu dalszego, zniechęcą się. Następnym razem nie będą chcieli wspierać działania firmy swoją kreatywnością. Jeżeli natomiast będą widzieli, że  ktoś pochyla się nad ich pomysłami, analizuje je i wykorzystuje – zyskają motywację do dalszych prac. Nie może też zabraknąć docenienia ich wkładu, choćby poprzez podziękowanie i ogłoszenie ich roli wobec wszystkich pracowników.

Dlatego zadbajmy o ciąg dalszy procesu. Informujmy zespół o kolejnych krokach podejmowanych w celu rozwoju pomysłu, jego testowania czy wdrażania. A kiedy jego wdrożenie zakończy się sukcesem – nie zapomnijmy ogłosić święta!