Większości z nas innowacje kojarzą się z wielkim przełomem na światową skalę. Czymś, co zachwieje rynkiem i zmieni jego reguły na długi czas. Tymczasem innowacje są wszędzie wokół nas. Każdego dnia korzystamy z dziesiątek z nich zapominając, że jeszcze przed paru laty takich produktów czy usług nie było

Definicji innowacji jest wiele, pewnie tyle samo ilu autorów zajmujących się tą tematyką. To, co dziś nazywamy innowacją mocno się w ostatnich latach rozrosło. Ojciec pojęcia, J.A. Schumpeter, określił innowacje jako „nowe produkty, wykorzystanie nowych surowców lub metod produkcyjnych albo zorganizowanie na nowo jakiejś branży przemysłowej” jednak obecnie pod tym mianem kryją się z zmiany w o wiele szerszych dziedzinach. Przyjrzyjmy się wspólnie, gdzie i jakiego rodzaju innowacje nas otaczają.

Jaką skalę mogą mieć innowacje?

Dobrze jest wiedzieć, że by nasze rozwiązanie mogło zyskać miano innowacji, nie musi ono być nowe w skali świata. Innowacją są też zmiany o charakterze lokalnym a nawet w skali danego tylko przedsiębiorstwa. I dobrze, bo inaczej trudno było by sięgnąć po narzędzia wsparcia dla firm innowacyjnych.

Różny jest też charakter takich zmian.

Mogą to być innowacje przełomowe (inaczej radykalne) czyli takie, które polegają na wprowadzeniu na rynek czegoś autentycznie nowego, np. produktu czy technologii. Przykładem mogą być książki elektroniczne i ich czytniki. Taka zmiana mono wpłynęła na rynek, wygenerowała nowe rodzaje konkurencji i zagrożeń, ale też nowe szanse.

Dużo częściej mamy do czynienia z innowacjami przyrostowymi czyli takimi, które w wyniku prac badawczo-rozwojowym ulepszają obecny stan rzeczy, dany produkt czy technologię. Bardzo często dzieje się to na poziomie zastosowania nowego surowca w produkcji, zmiany funkcjonalności produktu. Wiele z tych zmian nawet nie jest dostrzegana przez klientów.

Jakie są obszary innowacji?

Czym są innowacje produktowe?

Do tej grupy zaliczamy nie tylko całkowicie nowe produkty czy usługi, ale także produkty wcześniejsze, wzbogacone czy ulepszone o nowe cechy lub funkcje. Wśród obecnych na rynku nowości tylko 10% to faktycznie całkowicie nowe produkty. Reszta stanowi właśnie przeróbki i ulepszenia. Golarki mają na przykład więcej nożyków, kosmetyki zyskują kolejne ceramidy, a leki nowe dozowniki.

Czym są innowacje marketingowe?

Ta grupa innowacji obejmuje zmiany odwołujące się do modelu marketingowego przedsiębiorstwa – tego, jak firma promuje swoją ofertę, jaką ją dystrybuuje i sprzedaje oraz jaką politykę cenową stosuje. Patrząc na to, jak wiele nowych kanałów i narzędzi promocji pojawia się na rynku, można powiedzieć, że to bardzo ważne źródło nowości. Do tego rodzaju innowacji zaliczamy też znalezienie nowych grup docelowych dla produktów firmy. Klocki dla dorosłych, kosmetyki kolorowe dla mężczyzn czy drukarki 3D do użytku domowego to tylko kilka przykładów.

Czym są innowacje procesowe?

Do tej grupy zaliczamy nowe metody produkcji, nowe sposoby postępowania podczas organizacji łańcucha dostaw, wytwarzania i sprzedaży. Celem tego rodzaju innowacji jest stałe poszukiwanie źródła oszczędności, likwidacja marnotrawstwa, poprawa jakości, usprawnienia co do wykorzystania zasobów. Często impulsem do takich zmian są wzrosty kosztów wytwarzania, nowe przepisy czy konieczność zwiększenia skali produkcji. Jako przykład takich innowacji mogą posłużyć algorytmy i urządzenia do robotyzacji produkcji czy magazynowania, skanery optyczne monitorujące jakość wyrobów na linii produkcyjnej.

Czym są innowacje organizacyjne?

Prócz organizacji produkcji, każda firma musi także zarządzać innymi procesami – związanymi z zasobami ludzkimi, finansami, codziennym funkcjonowaniem. Nowe rozwiązania w tych obszarach to właśnie innowacje organizacyjne. Często przynoszą one firmie spektakularne korzyści i dają dużą przewagę konkurencyjną. Przykładem takich nowości mogą być rozwiązania dla pracy zdalnej, nowa filozofia zarządzania projektami Agile czy też zastosowanie nowych metod prototypowania jak Design Thinking.

Moim zdaniem, patrząc na tak szeroką definicję innowacji, nie da się nie dojść do optymistycznego wniosku, że praktycznie w każdym przedsiębiorstwie czy organizacji innowacja jest w zasięgu ręki!